פרק ו – מילון מונחים קצר

SEO – Search Engine Optimization

כלומר, אופטימיזציה למנועי חיפוש. הגדרות קוד המאפשרות למנועי החיפוש לזהות מידע תמציתי אודות האתר והדפים שבו.

אפיון

שרטוט אדריכלי של האתר לפני העיצוב, המאפשר תכנון נכון של המבנה ושל היררכיית התוכן בו.

גוגל אנליטיקס

כלי ניתוח אתרים של גוגל, המאפשר מעקב אחר תנועות הגולשים באתר, כמו: מהיכן הגיעו אלינו הגולשים, באיזה מכשירים הם גלשו, כמה זמן הם שהו באתר, ומה הפעולות שביצעו בו, ועוד.

דומיין

בעברית שם מתחם, הכתובת המוקצית עבור כל אתר אינטרנט, ישנן מספר חברות בעלי רשיון למכירת שמות מתחם.

חוויית משתמש

הדרך שבה המשתמש חווה את האתר. מעצב חווית המשתמש אחראי על מתן הפתרונות לשאלה כיצד המשתמש מרגיש כאשר הוא נמצא באינטראקציה עם האתר שלנו, במטרה להניע אותו לפעולה החשובה עבורנו, ולספק לו פלטפורמה נוחה וידידותית להשגת מידע.

ממשק ניהול

מערכת ניהול לאתר האינטרנט, המאפשרת לבעל האתר ניהול שוטף של תכני האתר ללא צורך בעזרת איש מקצוע.

קידום אורגני

קידום האתר באופן טבעי, כך שמנועי החיפוש יזהו אותו כאתר טוב ואיכותי ויציפו אותו בתוצאות החיפוש הראשונות לביטויים הרלוונטיים.

רספונסיב

אתר מותאם המתאים את מבנה הדף בהתאם לגודל המסך ממנו מתבצעת הגלישה. בדרך כלל בשלושה גדלים: מחשב שולחני, טאבלט, טלפון סלולארי.

פרק ה – אל תפספסו

1. אל תיקחו את הכי זול. חפשו מקצועיות ואמינות. אין לכם מספיק כסף כדי לקנות בזול.

תחום בניית האתרים עמוס לעייפה בחובבנים ובלקוחות מאוכזבים. וודאו שהחברה שבונה עוברכם את האתר היא חברה רצינית עם ניסיון ואמינות. בדקו היטב את תיק העבודות וקראו את האותיות הקטנות. האם החברה הזו באמת עיצבה ובנתה את האתר של נשיא המדינה או שאולי היא רק אחראית על האחסון שלו.

2. אתם משלמים על האתר שלכם במיטב כספכם, הוא שלכם.

נא וודאו שהקוד נשאר אצלכם בתום העבודה. הקפידו לבקש את קוד המקור, למקרה שתרצו לעבור לספק אחר. לא מעט לקוחות בנו אתר במיטב כספם וכשרצו לעבור לחברה אחרת, הם גילו שהקוד אינו שלהם. בחרו באופציה זו רק אם אין לכם ברירה אחרת.

3. בניתם אתר נפלא, חשוב שיהיה לו אבא.

וודאו שהחברה שבונה לכם את האתר מספקת תמיכה שוטפת, ותהיה אתכם על כל תקלה שלא תבוא. בדרך כלל התמיכה השוטפת כרוכה בתשלום. רצוי לשלם עוד כמה שקלים בחודש כדי לדעת שיש לכם אחריות על האתר.

4. אל תוותרו על תהליך עבודה נכון על פי שלבים אלו:

אפיון צרכים, אפיון ממשק, עיצוב, פיתוח. הקפידו להיות מעורבים בכל שלב ולדעת בדיוק מהו המוצר שאתם מקבלים. אל תתפשרו על פחות. לגלות אחרי שהאתר באוויר שהעיצוב לא לטעמכם זה קצת מאוחר מדי.

5. בדקו היטב מהו ממשק הניהול שאתם מקבלים.

בקשו לראות דוגמאות, כדי להיות בטוחים שתוכלו לנהל את האתר עצמאית. אתר שנבנה על פלטפורמה טובה ומוכרת מספק לכם בדרך כלל גם את השקט הנפשי שבמערכת ניהול טובה וידידותית למשתמש.

6. אל תיקחו את הכי זול. חפשו מקצועיות ואמינות. אין לכם מספיק כסף כדי לקנות בזול.

תחום בניית האתרים עמוס לעייפה בחובבנים ובלקוחות מאוכזבים. וודאו שהחברה שבונה עוברכם את האתר היא חברה רצינית עם ניסיון ואמינות. בדקו היטב את תיק העבודות וקראו את האותיות הקטנות. האם החברה הזו באמת עיצבה ובנתה את האתר של נשיא המדינה או שאולי היא רק אחראית על האחסון שלו.

7. אתם משלמים על האתר שלכם במיטב כספכם, הוא שלכם.

נא וודאו שהקוד נשאר אצלכם בתום העבודה. הקפידו לבקש את קוד המקור, למקרה שתרצו לעבור לספק אחר. לא מעט לקוחות בנו אתר במיטב כספם וכשרצו לעבור לחברה אחרת, הם גילו שהקוד אינו שלהם. בחרו באופציה זו רק אם אין לכם ברירה אחרת.

8. בניתם אתר נפלא, חשוב שיהיה לו אבא.

וודאו שהחברה שבונה לכם את האתר מספקת תמיכה שוטפת, ותהיה אתכם על כל תקלה שלא תבוא. בדרך כלל התמיכה השוטפת כרוכה בתשלום. רצוי לשלם עוד כמה שקלים בחודש כדי לדעת שיש לכם אחריות על האתר.

9. אל תוותרו על תהליך עבודה נכון על פי שלבים אלו:

אפיון צרכים, אפיון ממשק, עיצוב, פיתוח. הקפידו להיות מעורבים בכל שלב ולדעת בדיוק מהו המוצר שאתם מקבלים. אל תתפשרו על פחות. לגלות אחרי שהאתר באוויר שהעיצוב לא לטעמכם זה קצת מאוחר מדי.

10. בדקו היטב מהו ממשק הניהול שאתם מקבלים.

בקשו לראות דוגמאות, כדי להיות בטוחים שתוכלו לנהל את האתר עצמאית. אתר שנבנה על פלטפורמה טובה ומוכרת מספק לכם בדרך כלל גם את השקט הנפשי שבמערכת ניהול טובה וידידותית למשתמש.

פרק ד – תהליך בניית האתר

1. דומיין

כמה המלצות לרכישת דומיין:
• אל תמתינו עד שהאתר יהיה מוכן. רכשו את הדומיין מיד בהתחלה, דומיינים נתפסים מהר.
• בחרו שם קצר וקליט ככל האפשר.
• אם הפעילות שלכם בארץ הקפידו על סיומת co.il.
• אם הפעילות שלכם היא בינלאומית בחרו בסיומת COM.
• אם שם הדומיין שרציתם תפוס, בכתובת זו ניתן לאתר את בעלי הדומיין http://www.isoc.org.il/domain_heb/whois.html נסו לשלוח הודעה לבעל הדומיין, לפעמים ניתן לרכוש במחיר סביר.
• אם מישהו אחר רוכש עבורכם את הדומיין, וודאו שהוא רושם אתכם כבעלים.

 

2. אפיון ראשוני

לפני קבלת הצעת מחיר, הכינו, או בקשו מבונה האתר להכין עבורכם “אפיון צרכים ראשוני” שיאפיין איזה אתר אתם צריכים, מהם המדורים שיהיו בו, ואילו רכיבים טכנולוגיים יידרשו לשם כך.
אפיון הצרכים אמור להכיל את רשימת הצרכים שלכם באתר, הגדרות מטרות ויעדים.

 

3. תכנון קידום אורגני

אם חשוב לכם לגייס לקוחות חדשים דרך האתר. רצוי כבר בשלב התכנון הראשוני לתכנן את ה”קידום האורגני”, כלומר הדרך שבה האתר שלכם יקודם באופן טבעי על פני אתרים אחרים. לתכנון זה משמעות רבה מבחינת התכנים, אפיון האתר, העיצוב והפיתוח.
תכנון נכון של קידום האתר דורש זיהוי של ביטויי חיפוש רלוונטיים בגוגל, ובשפה המקצועית: "חקר מילות מפתח".
חברה מקצועית לבניית אתרים תוכל לבנות לכם את האתר בצורה טובה שתאפשר בהמשך אופטימיזציה של האתר לצרכי קידום בלי שינויים משמעותיים.

 

4. אפיון ממשק משתמש

אפיון הממשק הוא מעין שרטוט אדריכלי של האתר.
האפיון אמור להתייחס למבנה האתר ולהירארכיית התוכן. ככל שאפיון הצרכים הראשוני היה מפורט יותר כך ייקל לבנות את האפיון בצורה מדויקת.
שלב האפיון הוא השלב שבו יש לשים לב למיקום האזורים השונים באתר ובעיקר בדף הבית, להנעה לפעולה שבחרנו, ולהיררכיית התוכן.
אל תוותרו על האפיון. אפיון נכון ייתן לכם עיצוב מדויק ואתר מנצח.

 

5. עיצוב

האתר הוא חלון הראווה של העסק שלכם. אל תתפשרו על עיצוב בינוני. עבדו עם אנשי מקצוע מומחים בעיצוב לאינטרנט והקשיבו לעצותיהם.
כמה נקודות חשובות לעיצוב:
• הקפידו על שפה גרפית אחידה המתאימה למיתוג של בית העסק.
• היו עדכניים, וחתרו לאתר המעוצב בסגנון הכי עדכני, חבל שתהיו מיושנים בעולם מתפתח במהירות.
• היו עדינים, אל תעמיסו יותר מדי צבעים ומידע.
• עצבו בהתאם לטעמם של הלקוחות שלכם, ולא רק לפי הטעם שלכם. אם הלקוחות שלכם יאהבו את האתר, גם אתם תאהבו.
• אל תבלבלו את הגולשים, שמרו על עיצוב הגיוני המאפשר ניווט אינטואיטיבי.
• וודאו עם מעצב האתר שהעיצוב יהיה מותאם לקידום, ויאפשר כתיבת קוד במקום שימוש בתמונות שאינן קריאות.
• וודאו שמעצב האתר מתואם עם מפתח האתר, חוסר תיאום יכול לעלות ביוקר.
• בקשו לראות סקיצות לפני תהליך הפיתוח, אל תתנו לבונה האתר להפתיע אתכם עם אתר שאתם לא אוהבים.

 

6. פיתוח

מפתח האתר אחראי לליבו הפועם של האתר. פיתוח לא מקצועי יכול לגרום לבעיות רבות, הנה כמה המלצות:
• וודאו שמדובר מפתח בעל ניסיון מוכח.
• בררו על איזו פלטפורמה נבנה האתר שלכם, זה חשוב.
• בדקו שמפתח האתר יודע דבר או שניים על קידום אתרים.
• בדקו שהמפתח מעודכן טכנולוגית, ויודע להחיות את האתר גם בצד העיצובי. המון אפקטים מגניבים קשורים לפיתוח. ולכן סנכרון בין המעצב למפתח הוא חשוב.
• וודאו שקוד האתר שייך לכם, ושתוכלו תמיד להעביר אותו למפתח אחר.
• בדקו מראש שתוכלו לנהל כל אזור באתר בצורה נוחה וידידותית.
• דרשו מהמפתח להטמיע לכם קוד גוגל אנליטיקס שיאפשר לכם לעקוב אחר התנועה באתר בצורה נוחה וחכמה, את האנליטיקס הגדירו לחשבון הגוגל שלכם, כך תוכלו לעקוב אחר המתרחש באתר באופן מתמיד.

 

7. הזנת תוכן

הזנת התוכן באתר בדרך כלל אינה חלק מתהליך בניית האתר, בפרט כשמדובר בכמות תוכן גדולה. בדיוק לשם כך אתם מקבלים מערכת ניהול שמאפשרת לכם להזין את כל התוכן באתר.
• חשוב שתקבלו הדרכה מסודרת על צורת הפעולה של ממשק הניהול.
• בקשו מידות מומלצות לתמונות באתר.
• היעזרו באיש מקצוע בעיצוב דפים מורכבים, זה תמיד יראה הרבה יותר טוב.

 

8. הגדרות SEO

הגדרות SEO הן הפלטפורמה לקידום נכון של האתר במנועי החיפוש השונים. אתר שלא הוגדרו בו הגדרות נכונות, יכול להיקבר אי שם בגוגל גם תחת שם המותג.
• בקשו הדרכה על הגדרות מומלצות ועל הדרך להגדיר אותם במערכת הניהול.
• הקפידו להגדיר נכון כל דף חדש שתפתחו.
• אם אתם רוצים להגיע ללקוחות חדשים בקידום אורגני, קחו איש מקצוע שיעשה עבורכם את העבודה.

 

9. בדיקת תקינות

הקדישו זמן לבדיקת תקינות האתר, והגישו את הערותיכם לבונה האתר:
• בדקו את נראות האתר בכל הדפדפנים הפופולאריים, קורה שאתר נראה טוב בדפדפן אחד, אך נראה גרוע מאוד בדפדפן אחר.
• אם האתר אמור להיות רספונסיבי בדקו אותו מכמה טלפונים וטאבלטים.
• בדקו את כל הטפסים באתר, האם הם מגיעים למייל שלכם, האם שדות החובה שהגדרתם אכן הוגדרו, מהי הודעת השגיאה שמתקבלת בפעולה לא נכונה.
• בדקו את ממשק הניהול, שימו לב שכל האזורים שאתם אמורים להתנהל אכן בשליטה, ושהניהול תקין.

 

10. שיווק

האתר מוכן, הכול תקין. מזל טוב, זה הזמן לצאת ולשווק את עצמכם באינטרנט. יש מגוון כלים וערוצים שיווקיים שניתן לפעול בהם כדי להגיע ללקוחות פוטנציאלים. התייעצו עם אנשי מקצוע בשיווק באינטרנט, כדי להגיע לקהל הכי מדוייק עבורכם.

ואל תשכחו לעקוב אחר גוגל אנליטיקס, הוא יכול לתת לכם נתונים שיעזרו לכם בשיווק.

 

11. תחזוקה שוטפת

אל תתנו לאתר שלכם לדעוך. החיו אותו מפעם לפעם, הוסיפו מאמרים, תמונות, מוצרים, ספרו ללקוחותיכם במה התחדשתם ושלחו אותם לאתר.
אתר שאינו מתעדכן מקודם גם פחות טוב.
את התחזוקה השוטפת אתם יכולים לעשות לבד. אם אין לכם זמן, הגדירו את כמות העדכונים הנדרשת לאתר שלכם וקבלו הצעת מחיר לתחזוקה שוטפת של האתר.

פרק ג – טכנולוגיות

1. קוד פתוח או קוד סגור

קוד סגור הוא מערכת קוד שפותחה על ידי חברה מסחרית, ולא ניתנת לשימוש ללא תשלום. בדרך כלל קטעי הקוד הללו נשמרים גם כסוד מקצועי ואינם משותפים בין מתכנתים אחרים.
קוד פתוח הוא קוד חופשי הנוצר על ידי מתכנתים המאמינים בשוק חופשי, הקוד ניתן לשימוש לכל אחד, ומגוון אנשי מקצוע תורמים לפיתוחו כל העת ומשתפים זה את זה במידע.
השוק הולך היום יותר ויותר לקראת הקוד הפתוח, מה שגם גורם לכך שיש יותר מתכנתים בקוד פתוח, דבר שבסופו שליום מוזיל עלויות ומסייע להתפתחות התחום.
מערכות כמו ג’ומלה, וורדפרס או דרופל מבוססות על קוד פתוח. לעומת זאת מערכות כמו ASP.NET מבוססות על קוד סגור.
אנו ממליצים על פיתוח אתר בקוד פתוח.

 

2. ג’ומלה, וורדפרס וכו’

הקוד של אתרי אינטרנט בדרך כלל אינו נכתב מאפס, הוא מבוסס על מערכת קיימת כלשהיא, המאפשרת לבנות את האתר כשהוא רוכב על ממשק ניהול נוח וידידותי.
בשוק קיימות מגוון מערכות פופולאריות, ובהם שמות כמו: דרופל, ג’ומלה, וורדפרס ועוד.
אנו ממליצים על מערכת וורדפרס, ולו בשל העובדה שהמערכת צוברת פופולאריות רבה. פופולאריות זו יוצרת דרישה הצומחת מהשוק ומביאה להתפתחות מואצת של המערכת ומגוון תוספים המאפשרים הוזלת עלויות ושדרוג מתמיד.

 

3. ממשק ניהול

ממשק הניהול הוא הכלי המאפשר לכם לנהל את האתר בצורה נוחה וידידותית. ודאו שאתם מקבלים אתר הכולל ממשק ניהול נוח וידידותי, תומך בעברית, ומאפשר לנהל את כל החלקים הדינאמיים באתר. אתר ללא ממשק ניהול יצריך מכם לשלם כל פעם לאיש מקצוע שיזין עבורכם תכנים לאתר.

 

4. אתר מוכוון SEO

מנועי החיפוש קוראים לא רק את הטקסטים באתר, אלא גם – ואולי בעיקר – את הקוד שלו. ולכן חשוב שהאתר ייבנה עם מערכת SEO מובנית המאפשרת לכם להגדיר לכל דף: שם, כותרת, ומילות מפתח.
הגדרה נכונה של כל דף, תאפשר למנועי החיפוש לסרוק את האתר שלכם בצורה נכונה וידידותית, ולקדם אתכם כמה שיותר.

 

5. אתר למובייל או רספונסיב

הסבר קצר:
אתר למובייל – אתר נפרד, בעל מערכת ניהול עצמאית, המוצג לגולשים דרך טלפון חכם. האתר נראה שונה לגמרי מהאתר הרגיל, ואת התכנים בו מזינים בנפרד מהאתר המרכזי בדרך כלל.
אתר רספונסיבי – אתר אחד המתאים את עצמו בצורה חכמה לפי סוג המכשיר ממנו גולשים. בדרך כלל בעל שלוש אופציות: מחשב רגיל, טאבלט וטלפון סלולארי.
הפתרון המומלץ למי שבונה אתר חדש הוא אתר רספונסיבי, מכמה סיבות:
• מנוע החיפוש של גוגל אוהב אתרים רספונסיביים.
• אין צורך בהזנת תכנים כפולה.
• האתר נראה טוב מכל מסך.
למי שיש אתר קיים ורוצה גם לפנק את גולשי המובייל שיוכלו לצפות בתכנים בקלות, בהחלט מומלץ לבנות אתר למובייל. בשביל מעל 30% הגולשים מניידים.

 

6. חוק הנגישות

חוק הנגישות נועד כדי לאפשר לבעלי מוגבלויות ליהנות מגלישה איכותית באתרים.
ישנם כמה רמות של נגישות, והחוק מחייב כל בעל אתר להתאים את האתר שלו.
וודאו כי האתר שלכם בנוי בהתאם לחוק, והקפידו להזין את התכנים כראוי.
בונה האתר שלכם אמור להנחות אתכם.

 

7. אחסון אתרים

בעיות רבות באתרים, ובכלל זה האטה בגלישה, פריצות, ועוד, נובעות מאחסון לא נכון של האתר. חברות רבות מציעות אחסון במחירים מצחיקים, וודאו שהאתר שלכם לא מאוחסן אי שם בגואטמלה או בהודו. החיסכון הכספי לא מצדיק את כאב הראש הצפוי לכם.
הקפידו על אחסון בחוות שרתים מסודרת בארץ, שרת מאובטח, גיבוי קבוע. בשביל השקט הנפשי שלכם ושל לקוחותיכם.

פרק ב – רגע לפני

1. ייעוץ עסקי ואסטרטגי

פתחתם עסק חדש? מבולבלים באופן כללי? סדרי העדיפויות בתקציב העסקי לא ברורים לכם? ייתכן ואתם זקוקים לייעוץ עסקי ואסטרטגי עוד לפני בניית האתר. תכנון נכון של העסק ימקד אתכם ויעזור לכם לחסוך הרבה כסף וכאב ראש מיותר.

 

2. מיתוג

האתר ייבנה בדרך כלל על פי המיתוג והשפה הגרפית של העסק, אם עדיין אין לכם מיתוג, זה הזמן לעשות זאת. אם כי לא מעט חברות לעיצוב ובניית אתרים ישמחו להציע לכם חבילה מיוחדת, ובדרך כלל במחיר זול יותר.

 

3. סלוגן

הסלוגן שמלווה את העסק מייצג במשפט אחד את החזון והעשייה שלכם. גם באתר הסלוגן יתפוס מקום מכובד, הקדישו לכך זמן ומחשבה. שירותיו של קופירייטר טוב יכולים לעזור לכם לקבל תוצאה מעולה.

 

4. תקציב

הגדירו לעצמכם את מסגרת התקציב. באינטרנט השמיים הם הגבול, אפשר לעשות אין ספור דברים מדהימים ולבנות לכם את האתר היפה ביותר בעולם. אך כמובן שמסגרת התקציב קובעת את סך הזמן שאפשר יהיה להשקיע באתר שלכם.
אם התקציב שלכם נמוך – ייתכן שמתאים לכם לבנות אתר מבוסס על תבנית מוכנה. עדיין איכותי, אך פחות מותאם אישית.
אם התקציב שלכם ממש נמוך – אולי כדאי לחכות עם האתר, ולא לבנות אתר במחיר זול שלא מצדיק את ההשקעה, ולא משיג את המטרה.

פרק א – בדיקת שטח

1. מטרות

לפני שניגשים לבניית האתר חשוב להגדיר מטרה.
בגדול יש לאתרי אינטרנט שתי מטרות מרכזיות:
• האצת תהליך סגירת עסקאות ובשלות לקנייה.
• הבאת לקוחות חדשים.
בתוך זה יש מנעד רחב של הגדרות שעוזרת להתמקד ולהבין מהו האתר שמתאים לנו, מהו סגנון העיצוב שיתאים לו, וכו’.
שאלו את עצמכם מדוע אתם צריכים אתר, נסו תשובות שונות ורשמו אותם. לדוגמא:
• אני צריך אתר כדי שיהיה לי כרטיס ביקור באינטרנט.
• אני צריך אתר כדי שכל העולם ידע על המוצר שלי / השירות שלי.
• אני צריך אתר כדי למכור דרך האינטרנט מוצרים.
• אני רוצה אתר כדי שאנשים יוכלו לקרוא את המאמרים שכתבתי.

 

2. קהל יעד

הגדרה נכונה של קהל היעד תסייע לכם במגוון מישורים בתהליך בניית האתר. כמו: עיצוב האתר, תכני האתר, סגנון ההנעה לפעולה ועוד.
• מה טווח הגילאים של לקוחותיכם הפוטנציאלים.
• מהי השפה שבה הם גולשים.
• מה תחומי העניין שלהם.
• מה ירגש אותם ויניע אותם לפעולה.

 

3. בדיקת מתחרים

• גלו מי המתחרים שלכם, למדו מהם, בעיקר מהטעויות שלהם.
• בדקו מה מקובל בתחום. אל תפתיעו את הגולשים שלכם יתר על המידה, כאשר הסטנדרט בתחום הזה שונה.
• חפשו איך אתם יכולים להציג יתרון על פני המתחרים. מה הייחודיות שאתם יכולים להציג.
• בדקו האם המתחרים שלכם משקיעים בקידום האתר, ובאלו ביטויים.

 

4. סוג האתר

הגדירו את סוג האתר שאתם צריכים:
• אתר תדמית
• אתר מכירות
• אתר פורטל מידע
כמובן שיש אתרים שמשלבים כמה הגדרות יחד, גם אין אתר אחד דומה למשנהו מבחינת הצרכים המדויקים. אך ככל שתגדירו את הצרכים שלכם יותר במדוייק ייקל עליכם להתקדם אל השלבים הבאים.
הגדירו גם תוספות מיוחדות שהאתר שלכם צריך: טפסים מיוחדים, מחשבונים, אינדקסים, מערכת הרשמת לקוחות, הרשמה לניוזלטר, וכו’.
כשתגיעו לשלב בניית האתר תוכלו לומר בוודאות מהו סוג האתר שאתם צריכים ואלו תוספות.

מבוא לבניית אתר

1. שיווק באינטרנט

השיווק באינטרנט עובד, זו כבר עובדה מוכחת. בעל עסק שאין לו נוכחות באינטרנט, מעלים את עצמו מהזירה השיווקית הפעילה ביותר.
הגדרת מטרות, שימוש נכון בכלים השיווקיים שהאינטרנט מאפשר יכולים להצמיח כל עסק ולהצעיד אותו קדימה.

 

2. נתונים ומספרים

77% מהישראלים גולשים באינטרנט.
46% מהישראלים גולשים באינטרנט דרך הסמארטפון.
53% מהישראלים רוכשים לפחות פעם בחודש דרך האינטרנט.
10% מהישראלים רוכשים לפחות פעם בשבוע דרך האינטרנט.
הדפדפן הפופולארי בישראל הוא עדיין אקספלורר עם מעל 50% גלישה, ואחריו 23% לגוגל כרום.
(הנתונים נכונים לסוף 2013)

 

3. אתר או פייסבוק?

התשובה היא חד משמעית גם וגם, בשל כמה סיבות:
• דף פייסבוק הוא כלי נהדר להבאת אוהדים והגברת חשיפה, פרסום מבצעים ואירועים ועוד. אך הפרסומים הישנים נקברים ונעלמים בציר הזמן. זאת לעומת אתר המשמש חלון ראווה יציב וקבוע, וניתן להדגיש בו באופן בולט את כל המסרים החשובים לבעל העסק.
• אסור לשים את כל הביצים בסל אחד. הפייסבוק הוא טרנד שיכול להיות שיחזיק מעמד עוד שנים רבות, ויכול להיות גם שלא. דפי פייסבוק נעלמים מדי פעם מסיבות שונות. אתר אינטרנט הוא עוגן תדמיתי קבוע ומכבד.